Zo belangrijk is water drinken !
10 oktober 2018
Eindejaar meditatie 21 december – kortste dag van het jaar
12 oktober 2018
Show all

Photo by Natalie Chaney on Unsplash

De meditatie

Hier kun je de meditatie beluisteren de geschreven tekst vind je direct daaronder.

Vooraf

Er zijn veel verschillende manieren van mediteren, dit is een geleide meditatie of visualisatie, je hoeft hiervoor geen meditatie ervaring te hebben om het te kunnen doen.

Voordat we beginnen wil ik vanuit mijn beroep dit nog zeggen: Van sommige van jullie weet ik dat ze het spannend vinden: Je kunt ervan uit gaan dat je alles wat in je opkomt al kent, je wordt het je alleen meer bewust dus dat betekent dat er niets zal komen dat je niet aan kunt.
Als je van je zelf weet dat snel van slag bent, of heel moe of een instabiele tijd hebt doe de meditatie dan een andere keer wanneer je je beter voelt. Als je een coaching traject volgt of in therapie bent of medicatie gebruikt, bijvoorbeeld antidepressiva, overleg dan eerst met je coach, therapeut of arts of deze meditatie voor jou geschikt is. Het is dus jouw verantwoording hoe je met deze meditatie omgaat.

Tijdens mijn lessen en meditaties is nog nooit iemand met een naar gevoel uit de meditatie gekomen, soms zijn er tijdens de meditatie tranen maar dat lucht juist op of mensen hebben inzicht gekregen en een rustig gevoel.
Aan het begin van de meditatie besteden we aandacht aan een stille veilige plek in jezelf. Als emoties hevig zijn leg dan je handen op je hart en keer terug naar je stille veilige plek in het nu, en als nodig zoek dan hulp bij een deskundig iemand. Forceer niks, doe geen moeite om iets te herinneren, laat het in je opkomen.

Je kunt de meditatie ook in 2 keer doen: Eerst het oude jaar afsluiten en een volgende keer anticiperen op het nieuwe jaar. Kies wat voor jou goed is, je merkt het gaandeweg de mediatie vanzelf.

Het kan zijn dat ik tijdens de meditatie iets te snel voor je ga, druk dan op pauze, zo kun je de tijd nemen die je nodig hebt.

De meditatie

Ga ontspannen maar rechtop zitten op een stoel of op de grond in kleermakerszit of lotus. Zorg dat je rug actief recht is, je nek achter lang en je kin iets in en dat je het contact met de grond met de aarde bewust kunt voelen.
Als zitten niet kan ga dan liggen het liefst op je rug en anders op je zij.
Stel je voor dat je in het midden van een orkaan bent. In het midden van een orkaan is het altijd stil, stil én licht, jouw veilige rustige plek, gedachten, geluiden, beelden, gevoelens en andere zaken ‘waaien’ er omheen. En als er iets bijvoorbeeld een gedachte naar binnen ‘waait’ laat je die gewoon weer naar buiten ‘waaien’.
Leg je handen op hart: voel de warmte van je handen in je borst en laat die toe in je hart. Adem alsof je in en uit ademt via je hart.
Voel met iedere inademing de ruimte in je hart groter worden en voel met iedere uitademing dat je meer komt te zitten, bewust van het contact met de aarde. Ervaar de veiligheid en de rust.

Kijk (in gedachten) naar links, er staat een poort, word je ervan bewust van hoe jouw poort eruitziet, hoe jij deze ervaart. Vanuit daar gaat er een pad het oude jaar in. Je staat (in gedachten) op en loopt richting de poort, je kijkt naar het pad: langs de kant van het pad branden vuurtjes.

Je ademt nogmaals in en uit via je hart en loopt rustig en bewust het pad met ervaringen van het oude jaar op. Je kijkt achterom naar de poort en ziet je veilige stille plek en je weet dat als het genoeg is je je handen op je hart kunt leggen en weer terug kunt gaan door de poort naar je stille veilige plek

Je hoeft niet je best te doen om herinneringen op te halen, laat alles komen zoals het komt.
Je loopt tot op een plek waar een moment van het afgelopen jaar je doet stil staan. Je merkt dat vanzelf.
Het kan zijn dat je dan beelden of kleuren ziet, licht of donker, geuren ruikt, geluiden hoort of dat je je iets herinnert.
Laat het er zijn en blijf je bewust van je lichaam en voel ook wat er gebeurt en adem altijd door.
Welke gevoelens heb je – lichamelijk en emotioneel – en welke gedachten en overtuigingen? Alles wat zwaar voelt, nare gedachten, geluiden of beelden geeft, of wat je niet meer nodig hebt, kun je liefdevol aan het vuur geven. Adem daarbij uit. Het vuur verbrandt, transformeert en brengt licht. Adem dan wat daardoor is vrijgekomen diep in, bijvoorbeeld rust, vrijheid, of liefde.
Je kunt natuurlijk ook een hele mooie herinnering hebben, adem dan dat mooie gevoel en diep in en laat het helemaal door je heen gaan.
Voel dankbaarheid voor alles wat het afgelopen jaar op je pad is geweest.
Misschien kom je bij nog een ervaring van het afgelopen jaar of misschien is de eerste de enige die je nu wilt terug beleven en verwerken.
Neem je tijd, en je weet als het heftig is of genoeg leg je je handen op je hart en adem je alsof je in en uit ademt via je hart. Je zult merken dat je je dan snel weer rustig voelt. Je kunt ook altijd terugkeren door de poort naar je stille veilige plek.

Rond je meditatie af, neem je tijd.

Als je de ervaring hebt afgerond loop je terug naar de poort aan het begin van het pad: Draai je om en voel dankbaarheid voor alles wat er in dat jaar op je pad is gekomen, het heeft je vreugde gebracht of als het moeilijk was heb je de kracht gevonden het door te maken en ben je ervan gegroeid, sterker geworden of meer bewust.
Niets is voor niets geweest ook al kun je het soms nog niet begrijpen. Je loopt terug naar de poort en alles wat je nodig hebt van het afgelopen jaar draag je mee in je hart, vertrouw daarop. Je kunt altijd teruggaan als je nog bij iets wilt stil staan en het nader wilt onderzoeken.

Voor nu keer je terug op je stille plek waar het veilig en rustig is, als je wilt kun je nog eens je handen op je hart leggen en kalmte in en uit ademen tot je je weer helemaal stil en rustig voelt.

Je kunt kiezen of je de meditatie nu wilt afronden z of dat je nog een indruk van de nieuwe tijd wilt opdoen:
Dan kijk je naar rechts, daar zie je een poort naar het nieuwe jaar.

Hoe ziet deze poort eruit? Loop ernaar toe en kijk er doorheen.
Verwelkom vanuit je hart het nieuwe jaar, de tijd die komen gaat en ervaar het gevoel, de energie, zonder er een mening over te hebben en zonder er iets mee te doen, ervaar en adem!

Laat de energie van het komende jaar op je inwerken. Wat wens je jezelf toe, vanuit je hart, je ziel? Wat heb je nodig? Wat ervaar je? Heb je al plannen die je wilt realiseren het komende jaar?
Ook hier is alles en niets mogelijk. Soms komen de boodschappen en ideeën als metaforen binnen, of komt er een woord in je op, krijg je gevoelens of beelden, en gaat opeens je adrenaline stromen. Of iets totaal anders. Of niets. Laat het gebeuren en ervaar. Als je al plannen hebt stel je dan voor dat je die moeiteloos uitvoert en dat ze een succes worden en laat het gevoel dat je daarbij hebt vanuit je hart het jaar instromen, zodat het je vooruit gaat op je pad het nieuwe jaar in, waardoor het makkelijker wordt je gekozen pad te volgen en je plannen te realiseren. Misschien komt er van alles in je op, neem je tijd om alles in detail in je op te nemen en stel je dan voor dat het al gerealiseerd is.

Rond je meditatie af en buig met respect voor het nieuwe jaar dat gaat komen met nieuwe ervaringen en loop dan terug naar je stille plek.
Weet dat wanneer het nodig is hetgeen je vanavond hebt ervaren weer terugkomt in je, dus laat maar los. Adem rustig eventueel met je handen op je hart en wordt weer helemaal rustig en kalm.
Wordt je bewust van je lichaam ga wat bewegingen maken met je handen en je voeten, strek jezelf uit, beweeg je knieën heen en weer, masseer je gezicht en als je ligt draai dan op je zij voordat je komt zitten.
Wanneer je misschien wat licht in je hoofd bent na de meditatie, doe dan iets wat aardend werkt; eet dan bijvoorbeeld iets, drink iets warms, masseer je voeten, maak een wandeling in de natuur.

Als je weer helemaal terug bent met je aandacht kun je opschrijven waar je het afgelopen jaar dankbaar voor bent en wat het jou heeft gebracht.
En je kunt opschrijven hoe het is om het begin van het nieuwe jaar te ervaren en je kunt eventueel je plannen gedetailleerd noteren.
Dat is fijn om op terug te kijken om bijvoorbeeld kracht, energie, inzicht en vreugde uit te halen en om je te helpen onthouden wat je wilt doen het komende jaar.

Je kunt de meditatie herhalen wanneer je maar wilt, je kunt hem ook gebruiken als je een fase in je leven afsluit en met niets nieuw begint.

Voor nu veel moois op jouw pad in 2019 !

Harte groet, Erna