meditatie en yoga bij maansverduistering
16 juli 2019
Show all

Tip met dit warme weer: Doe de verkoelende ademoefening.
De Sitali pranayama kun je altijd en overal doen, het koelt je innerlijk af, hydrateert je lichaam en kalmeert het element vuur.

Ga rustig en rechtop zitten en ontspan je schouders: adem door je mond terwijl je je tong in de vorm van een gootje of rietje rolt zodat er een U of O aan het puntje van je tong zichtbaar is. Beide is goed. Je tong steekt een klein stukje uit je mond. 
Adem ongeveer 5 tellen rustig in, stel je voor dat je tong een rietje is waardoor je de adem naar binnen zuigt, wees je bewust van het koele gevoel op je tong en voel hoe het je verder van binnen afkoelt. Sluit dan zachtjes je mond en adem rustig 5 tellen door je neus uit, voel dat de warmte je lichaam verlaat. Bouw het op, dus doe de Sitali adem in het begin zolang het goed voelt en verleng het dan naar zo’n 3 à 5 minuten. Het kan gebeuren dat je hierbij een droge mond krijgt, dat is geen probleem. 
Als je de oefening stopt keer je rustig naar een normale manier van ademen en voel je na in je lichaam wat het effect is.

Je kunt de oefening herhalen wanneer je voelt dat het ‘vuur’, de warmte in je lichaam te veel is. In de zomer is het element vuur sterk aanwezig en zeker met deze temperaturen.
Deze manier van ademen wordt zowel in de yoga als in de TCM gebruikt ook als je bijvoorbeeld koortsig bent of geïrriteerd of boos. Succes !

Stay cool! 😎 🙏