Hoe ga jij om met het de situatie rondom het Coronavirus?
16 maart 2020
Een speciaal acupunctuur patroon voor deze Corona tijd dat de gezondheid krachtig ondersteunt en dat jezelf kunt toepassen
28 maart 2020
Show all

SONY DSC

In deze Corona tijd is het extra belangrijk om je rust te bewaren. Zonder dat je er misschien erg in hebt ben je via de media de hele dag bezig met de Corona situatie en ren je van het een naar het ander: kinderen, werk, boodschappen, zorg voor de mensen die niet naar buiten kunnen, financiële problemen, noem maar op.

Binnen blijven en naar binnen gaan:

En tegelijkertijd worden we gevraagd binnen te blijven om verspreiding van het virus te beperken. <p>Het bijzondere is, dat het ook erg belangrijk is om bij jezélf naar binnen te gaan, aandacht voor jezelf te hebben, gas terug te nemen en te vertragen. Te reflecteren wat deze situatie betekent voor jezelf, voor de mensen om je heen, voor de wereld. </p>

Behalve dat dit een heel nare situatie is voor veel mensen is het ook een tijd van bezinning en herwaardering. We merken hoe afhankelijk we zijn van elkaar en van de natuur en hoe we omgaan met elkaar en met de natuur, wat er echt belangrijk is in het leven. Ik hoor ook geluiden om me heen als: ‘ik ben stiekem blij dat ik even niet zo veel de deur uit hoef, dat ik thuis kan werken en mijn eigen tijd kan indelen’; ‘eindelijk tijd om alles eens op te ruimen en te ordenen’; ‘ik ben geraakt door de saamhorigheid op dit moment’; ‘mensen zijn vriendelijker voor elkaar’; ‘ik realiseer me nu wat er echt belangrijk is in mijn leven’. 

Door de situatie waarderen mensen meer wat anders zo vanzelfsprekend lijkt, bijvoorbeeld dat je naar buiten kunt, elkaar kunt omhelzen. Mensen realiseren zich hoeveel ze van elkaar houden nu ze van elkaar gescheiden worden en hoe fijn het kan zijn dat je werk hebt waar je naar toe kunt gaan. 

Waarom is rust zo ontzettend belangrijk ?

Hierover is al heel veel geschreven dus hier wil ik de nadruk leggen op hoe belangrijk het is dat je ook je rust neemt:

  • Als je systeem rust ervaart kun je optimaal energie opnemen zodat je immuunsysteem zo sterk mogelijk wordt en blijft.
  • Pas als het lichaam rust ervaart kan het optimaal opbouwen en herstellen. 
  • Als je rust hebt krijg je weer overzicht in je hoofd word je denken helder. 
  • Als je rustig bent en vertrouwen hebt straal je dat ook uit en dat heeft positieve invloed op anderen.  

Tips hoe je meer rust en kalmte kunt ervaren door de dag heen:

  • Begin de dag met yoga, hartcoherentie, mindfulness, meditatie, een wandeling, etc. Dat geeft je een buffer tegen stress en onrust die wellicht in het verloop van de dag op je afkomt. 
  • Beperk het aantal keer per dag dat je via de media negatief nieuws checkt, denk er kort over na en richt je dan heel bewust en positief op iets anders.  Door steeds  te blijven denken aan negatief nieuws houd je lang en veel stresshormonen in je bloed en dat ondermijnt je weerstand. 
  • Blijf je verbinden met je hart en met anderen, als het niet live kan dan via andere communicatiemiddelen.
  • Blijf zo veel mogelijk doen wat voor jou goed is, waar je behoefte aan hebt en waar je energie uit haalt.
  • Zet een timer om een paar keer per dag wat minuten voor jezelf te nemen, alle drukte en spanning los te laten en je aandacht naar binnen te richten, te ervaren hoe het met je is, je rust en vertrouwen te voelen en hartcoherentie te doen of rustig te ademen. 
  • Richt je vooral op wat je wel kunt doen ipv wat er op dit moment niet meer kan. 
  • Schrijf aan het einde van de dag vier dingen op waar je dankbaar voor bent.
  • Eet gezond – verse groente en fruit – en beperk de inname van geraffineerde suiker, energy drankjes etc. Die geven kort een energieboost, maar op langere termijn kost dat je lichaam meer energie. 
  • Volgens de experts is extra vitamine C-1000 en zink goed om het Coronavirus weerstand te bieden. Ook bijv. kurkuma capsules en Echinaforce kunnen helpen je immuniteit te verhogen. Vraag het een arts of orthomoleculair-therapeut.
  • Drink genoeg water, liefst gefilterd of mineraalwater, dat zorgt ervoor dat je lichaam afvalstoffen kan afvoeren en het helpt je loslaten en je energie doorstromen.
  • Doe een ontspanningsoefening zoals bijvoorbeeld in de video hieronder of volg online yogalessen. Je kunt ook acupunctuur doen om weer balans en rust te krijgen én om je immuniteit te verhogen. De ontspanningsoefening is ook fijn om aan het einde van de dag te doen, dat bevordert een gezonde nachtrust. 

20 minuten Savasana, diepe ontspanning, rust.

Bewaar je rust, zorg goed voor jezelf en voor elkaar !